söndag 21 mars 2010

Skriva till musik

För varje humör eller känsla finns det viss musik eller vissa artister som passar väldigt bra. Om jag så känner mig ledsen, lycklig, förbannad eller förvirrad så finns det alltid något i min skivsamling som ger mig möjlighet att bearbeta det jag känner. När det gäller skrivande så vet jag att åsikterna skiljer sig åt väldigt huruvida man vill ha musik i bakgrunden när man skriver eller inte. Vissa störs av det, andra inspireras av det. Jag har insett att musik i bakgrunden kan vara en väldig hjälp för mig, men att det är väldigt beroende av vilken musik det är och hur bra den går ihop med det jag skriver.Jag vill att musiken ska förstärka eller förmedla den känsla jag vill beskriva i det stycke eller den artikel jag skriver.

Det finns vissa artister som fungerar väldigt bra för mig:
Bob Dylan
Regina Spektor
Muse
Radiohead
Joanna Newsom
Beatles

Jag tror att det gäller att prova sig fram för att hitta den musik som fungerar för olika tillfällen. Om jag t.ex skriver på en scen som innehåller sorg och tragedi så passar kanske Joanna Newsom bättre än vad Beatles gör. Om jag skriver om ensamhet så kanske jag föredrar Bob Dylans "Like a rolling stone" eller Radioheads "You and whose army" framför Regina Spektors "Dance anthem of the 80s".

Vilken musik fungerar som inspiration för ert skrivande? Det hade varit väldigt intressant att få höra om! Och, hur många av er vill ha musik i bakgrunden eller som inspiration?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Free Hit CounterPageviews
Free Hit CounterUnique visitors Litteratur Blogg listad på Bloggtoppen.se