måndag 8 februari 2010

Läst den senaste tiden

Paul Auster - Invisible
Den av mig så emotsedda nya romanen av Paul Auster. Jag var så rädd att bli besviken med tanke på hur viktig hans tidigare böcker är för mig, men icke då. En fantastisk bok, som vanligt oerhört väl berättad. Denna gången byter han dessutom berättarperspektiv, bokens tre delar berättas i första, andra(!) och tredje person!

Henry David Thoreau - Walden
Efter att ha sett och inspirerats av filmen Into the wild där det hänvisas till denna bok så var jag bara tvungen att läsa den. Den var, som väntat, väldigt intressant, men ganska tungrodd på sina ställen. En naturfilosofisk reseberättelse, kan man kanske kalla den. Väldigt intressanta tankar om materialism, prioriteringar och innebörden av lycka.

Carl-Johan Vallgren - Kunzelmann & Kunzelmann
Eftersom jag älskade Den vidunderliga kärlekens historia så såg jag med nyfikenhet fram emot att läsa denna hans senaste bok, som är betydligt tjockare än föregångarna. Historian, uppdelad i två paralleller mellan nutid och 1940-talet, trollbinder, men intresset svalnade från min sida något mot slutet. Generellt tyckte jag ändå att den var bra.

Roberto Saviano - Gomorra
Jag såg filmen på bio när den nyss kommit ut. Boken var, som det brukar vara, betydligt mer intressant. Oerhört tankeväckande fakta som överraskar och skrämmer. En väldigt personlig guide och skildring av öden som väldigt sällan upppmärksammas.

Paul Auster - The invention of solitude
Detta är Paul Austers berättelse om sin far, sin son, och sin egen roll som son och pappa. Temat är ensamhet och språket är så skönt filosofiskt och tankeväckande som bara Auster kan. Läsningen ställer dock högre krav än Austers romaner gör, inte direkt samma flyt och smidighet, men däremot desto mer kraft och djupsinne bakom.

Salman Rushdie - Clownen Shalimar
Första gången jag läser Rushdie som jag varit så nyfiken på länge. Det tog mig ett tag att vänja mig vid språket, som inte påminner om något jag läst innan, men efter ett gäng sidor uppskattade jag det väldigt mycket. Så vackert skrivet om en region och kultur som få av oss förstår; Kashmir.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Free Hit CounterPageviews
Free Hit CounterUnique visitors Litteratur Blogg listad på Bloggtoppen.se