måndag 8 februari 2010

Mina personliga favoritböcker

För att presentera mig och min smak vad gäller litteratur tänkte jag lista de böcker som jag håller som mina personliga favoriter samt de böcker jag läst på senare tid. Jag tror och hoppas att det kan säga en del om mig som läsare och kanske även om hur jag skriver.

De böcker jag håller som personliga favoriter (utan inbördes ordning):
Paul Auster - New York-trilogin
Paul Auster - Orakelnatten
Paul Auster - Illusionernas bok
Paul Auster - Invisible
Franz Kafka - Processen
Fjodor Dostojevskij - Brott och straff
J.M Coetzee - Onåd
Siri Hustvedt - Vad jag älskade
Dennis Lehane - Ett land i gryningen
Dennis Lehane - Rött regn (Mystic River)
Hjalmar Söderberg - Doktor Glas
Jack Kerouac - På drift
Carl-Johan Vallgren - Den vidunderliga kärlekens historia
Truman Capote - Med kallt blod
Emile Zola - Thérèse Raquin
Gustave Flaubert - Madame Bovary

Jag har säkert glömt flera guldkorn, men dessa är de som jag direkt tänker på. Jag hade egentligen tänkt välja ut bara några stycken, men kunde efter mycket funderande inte välja bort några av dessa. Min tanke är att framöver skriva lite mer utförligt om var och en av dessa böcker och förklara varför de är personliga favoriter för mig, så därför nöjer jag mig nu med att lista dem.

Som ni kanske lägger märke till så är Paul Auster min stora favorit och förebild. Jag kommer att återkomma en hel del till honom framöver.

Vilka är era personliga favoriter? Har jag missat någon uppenbar pärla? Har jag valt böcker ni inte gillar?

1 kommentar:

  1. Kolla på:

    http://textanvisning.wordpress.com

    det finns en möjlighet att du kommer att gilla böckerna jag skriver om!

    Lycka till med boken!

    SvaraRadera

Free Hit CounterPageviews
Free Hit CounterUnique visitors Litteratur Blogg listad på Bloggtoppen.se