fredag 12 februari 2010

Shutter Island - Patient 67



Nästa fredag, den 19 februari, händer något som jag sett fram emot i över ett år; filmen Shutter Island har biopremiär! Filmen baseras på Dennis Lehanes bok Patient 67, som heter just Shutter Island på engelska. Regisserar gör självaste Martin Scorsese och huvudrollen spelas av Leonardo diCaprio.
Anledningen att jag ser fram emot detta så mycket är att boken är en av de mest spännande böcker jag läst. Det är en ljuvlig nagelbitare som bara inte går att lägga ifrån sig. Dessutom tänkte jag redan när jag läste den att den har väldigt goda förutsättningar för att bli bra som film, och med Scorsese och diCaprio har jag svårt att se hur den inte kan bli fantastisk.

Boken Patient 67 handlar om polisen Teddy Daniels (diCaprio) som får i uppdrag att utreda ett försvinnande på Shutter Island, som huserar ett sjukhus för mentalsjuka brottslingar. Ön och människorna där är väldigt mystiska och förvirrande och medan Daniels försöker reda ut hur någon överhuvudtaget kan försvinna från denna hårt bevakade och isolerade ö börjar han inse att allt inte står rätt till med detta ställe. Väldigt spännande svängar och intriger följer och slutet är obehagligt spännande. Jag kommer att se premiären och recensera filmen därefter, men vågar redan nu rekommendera att ni ser denna film.

Och framför allt, ni som inte läst boken; gör det. Nu. Men gör inte som jag och börja läsa den en sen kväll när ni ska upp tidigt dagen efter; det slutade med att jag sträckläste den genom hela natten och inte sov en minut.

Läs vad diCaprio säger om den krävande inspelningen på http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/film/article6587212.ab

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Free Hit CounterPageviews
Free Hit CounterUnique visitors Litteratur Blogg listad på Bloggtoppen.se